Paradise beach 7 (2014)

Paradise beach 7 (2014)

acrylic on photo on aluminum
10 x 15 cm


Celine van den Boorn


Celine van den Boorn (Heerlen, 1978) onderzoekt in haar beeldend werk de relatie tussen mens en natuur, in het bijzonder het spanningsveld tussen de aanwezigheid/  afwezigheid van de mens in het omringende landschap. In haar werk gebruikt Van den Boorn nieuwsbeelden van contrasterende of confronterende samenkomsten van mens en natuur; toerisme, gewapende conflicten, vluchtelingen. Deze foto’s uit de media zijn het ‘canvas’ waarop Van den Boorn schildert. Zij laat de hierin voorkomende mensen als militair, toerist of vluchteling achter meerdere lagen verf verdwijnen in de natuurlijke achtergrond. Hierdoor verschuift in het beeld de focus van de mens naar het landschap, al blijft het ontbrekende onderwerp voelbaar en subtiel zichtbaar. Deze gelaagdheid in het werk veroorzaakt spanning tussen de schijnbaar ongerepte natuur en de nog zichtbare sporen van menselijke aanwezigheid. Hierdoor lijkt het beeld zich te bewegen tussen actualiteit en tijdloosheid. De beschouwer wordt uitgenodigd te reflecteren op vragen als ‘wat was het oorspronkelijke beeld en wat is de ingreep van de kunstenaar’ en ‘hoe verhoudt het landschap zich tot de menselijke aanwezigheid’ en ‘wat doet dat met onze interpretatie van het beeld’.



meer kunstenaars

ontvang onze nieuwsbrief